Works on Paper

 

WORKS ON PAPER
Vesna Čadež, Nina Čelhar, Črtomir Frelih, Polona Maher, Mojca Zlokarnik
Ljubljanan taiteilijaliiton vaihtonäyttely
31.8.–25.9. 2016

Ljubljanan taiteilijaliiton näyttely vierailee Oulussa Galleria 5:ssä 31.8.-25.9.2016. Näyttely kokoaa yhteen viiden slovenialaisen taiteilijan teokset, joita yhdistää paperi, ja koostuu muun muassa piirustuksista, vesiväriteoksista, akryylimaalauksista ja taidegrafiikasta. Taiteilijoiden teoksissa voi nähdä pinnan alla teeman, joka käsittelee fyysistä, psyykkistä, sosiaalista ja ihmisen omaa tilaa erilaisten kontekstien kautta. Works on Paper-vaihtonäyttelymme teokset on kuratoinut Natasa Kovsca.

Vesna Čadež käsittelee teoksissaan kahden eri maailman, luonnon ja kaupunkiympäristön, kohtaamista yhdistellen vesiväriä, akryylia, kollaaseja ja valokuvia paperille. Teoksissa on nähtävissä mielenkiintoisia yhdistelmiä urbaaneista ympäristöistä, joissa minimalistiset ihmishahmot vaikuttavat yksinäisiltä, vaikka olisivatkin kanssakäymisessä toistensa kanssa.

Myös Nina Čelhar inspiroituu omasta minuudestaan ja ympäristöstään. Hän kokee taiteensa peilikuvana omasta mielialastaan. Taiteilijan työt rakentuvat vahvoista piirustusjäljistä ja huolellisesti valikoiduista väreistä. Teokset tuovat esille taiteilijan maailmankuvaa, mutta samalla jättävät paljon myös katselijan mielikuvituksen varaan.

Vastakohtaisesti aiemmin mainittuihin taiteilijoihin nähden Črtomir Frelih käsittelee teoksissaan laajempaa yhteiskunnallista kuvaa. Päähahmo hänen taiteessaan on oveluuden ja päättäväisyyden symboli, usein Slovenian kansantaruissa, runoudessa ja lauluissakin esiintyvä kettu. Frelih ottaa teoksillaan kantaa Slovenian ja koko maailman tapahtumiin, joskin epäsuorasti, yhdistelemällä kettua slovenialaisiin symboleihin, humoristisiin konteksteihin ja kommentteihin.

Polona Maherin teoksissa esiintyy slovenialaiselle maaseudulle tunnusomaisia heinäkatoksia, jotka ovat olleet vuosikymmenten ajan tuttu näky Slovenian aukeilla.  Maher käyttää teoksissaan käsin leikkaamaansa värillistä kartonkia, johon hän luo valon ja varjon muotoja leikkaamalla.

Mojca Zlokarnik on luonut näyttelyyn installaation, jossa hän leikittelee valolla ja varjolla sekä pikkuruisilla käsin ommelluilla ja leikellyillä palasilla. Taiteilijaa kiinnostaa kuinka herkkä ja monitahoinen teos sulautuu eri galleriatiloihin ja käyttäytyy esimerkiksi ilmavirran kanssa.

Näyttely on toinen osa Oulun Taiteilijaseuran vaihtonäyttely-yhteistyötä Slovenian taiteilijaliiton kanssa. Oulun alueen taiteilijat vierailivat näyttelyllään Lubljanassa aiemmin keväällä.

Näyttely on mukana kulttuuritalo Valveen Kiertelemättä-opastuskierroksella 1.9. klo 17. Näyttelyyn ja opastukseen on vapaa pääsy.

 

In english:

The present exhibition comprises the works of five Slovenian artists belonging to the younger and middle generations - all members of the Fine Artists Society of Ljubljana - who work on paper by using various techniques such as drawing, watercolour, acrylic and printmaking or to create paper objects. In the works of these selected artists we may also perceive an underlying theme which is the exploration of the physical, social or personal space through various contextual subtleties. The exhibition was curated by Natasa Kovsca.

              The main motif on the paintings of Vesna Čadež is the interpretation of relationships of two diametrically opposed worlds, the urban space and the natural world which in her paintings – combining watercolour, acrylic and sometimes collage and photography on paper - intertwine into one living space. The free interpretations of modern urban landscapes or interiors in her paintings are inhabited by extremely simplified human figures which seem estranged even though they sometimes interact in a dialogue. This gives the impression that the artist above all visualises her own feelings towards the world in which she lives.

Nina Čelhar too derives her art from her intimate surroundings – her own body or her living space. She sees her creative work as an expression of her mood. The basis for her works is a drawing made with a firm stroke which in the course of the creative process she complements with selected colour shades; but only on some works. It seems that she creates her images very systematically with a deliberate combination of drawing, coloured surfaces and empty spaces which renders her paintings a tranquil and protective atmosphere. In her ascetic artistic language the artist above all reveals her own inner world, but at the same time her associative images allow the viewers their own interpretation.

On the contrary the subject of the works by Črtomir Frelih touches a wider social reality. The key motif of his prints which are made in collagraphy  is a fox, the symbol of cunning and inventiveness which is seen in Slovenian traditional tales, poetry and fine art as a cult figure who satirizes social circumstances. It is obvious that Frelih’s images of stylised foxes with associated Slovenian symbols (Triglav, coat of arms), humorous comments and exclamations are pointing to everyday reality although he never comments on actual events. With his images that at moments remind us of graffiti the artist encourages us to reflect on the current socio-political situation.

In the works of sculptor Polona Maher we can trace another Slovenian icon, specifically images of hayracks. For centuries they were features of the rural landscape on the Slovenian ethnic ground.  The starting point of her reliefs which she cuts out by hand from soft coloured cardboard is a precise drawing of freely rendered forms of rural architecture seen from a worm’s-eye view. Due to their richly perforated structure these two-dimensional “images” render a feeling of a three-dimensional space which is additionally highlighted by the shadows they cast on the gallery wall. The notion of the spatial remoteness of these reliefs is additionally intensified by a high observation point on these architectural creations and also by their well-considered placement on the gallery wall.

The relationship between objects and space is even more highlighted and explored in the spatial installation of Mojca Zlokarnik.  It is composed of three hanging vertical paper structures which she has made from plant fibres. The artist has created extremely thin, airy and in some parts completely transparent objects strengthened with a sewing thread. This composition is enriched with ornamental patterns pressed into the paper structure and with drawings arranged all over the surface. Of course these motifs communicate with an attentive observer, however the artist is more interested in the impact these fragile objects create in the gallery space and how the observer comprehends them since they react to the slightest movement of the air.